Online en offline zichtbaarheid door gratis adverteren

Adverteren is een must voor iedere ondernemer, maar de kosten kunnen behoorlijk oplopen. Gelukkig zijn er ook een aantal manieren waarop je een onderneming gratis of tegen geringe kosten onder de aandacht kunt brengen.

Boodschap formuleren en kanalen uitkiezen

Voor je aan de slag gaat met gratis adverteren is het belangrijk om eerst een kernboodschap te formuleren. Welke meerwaarde biedt jouw product of dienst aan een potentiële klant? Stel jezelf ook de vraag of je te maken hebt met één doelgroep of met meerdere doelgroepen. Vanuit de kernboodschap zijn er nu meerdere manieren en kanalen mogelijk om klanten te benaderen. Uiteraard heeft iedere doelgroep en ieder kanaal een eigen benadering nodig, maar de kern van de boodschap dient wel consistent te zijn. Zo bouw je aan een sterk merk: een onderneming met een duidelijke eigen identiteit.

Herhaling door gratis adverteren

Reclame wordt vaak vluchtig door mensen waargenomen, terwijl zij met andere zaken bezig zijn. Door een boodschap op verschillende momenten en locaties aan te bieden, wordt de kans steeds groter dat de boodschap en je bedrijfsnaam onthouden worden. Wanneer je de mogelijkheden voor gratis adverteren optimaal benut, zorg je er dus ook voor dat de effectiviteit van betaalde advertenties toeneemt.

Offline reclame maken

Is de onderneming gevestigd in een eigen bedrijfspand of winkel? Zorg er dan voor dat het pand goed herkenbaar is voor voorbijgangers door een aantrekkelijk reclamebord te maken. Raadpleeg wel de regels van je gemeente met betrekking tot reclameborden. Soms wordt hierover precariorechten en/of reclamebelasting geheven. Ook kan het sponsoren van een lokale vereniging, wellicht in natura, een sympathieke manier zijn om met een reclamebord tegen lage kosten te adverteren. Online zijn links op andere relevante sites, het schrijven van informatieve artikelen en vermeldingen op een bedrijvenpagina of branchewebsite een goed voorbeeld van gratis adverteren.

Online is de effectiviteit van gratis advertenties goed te monitoren door bijvoorbeeld Google Analytics. De effectiviteit van offline advertenties is moeilijker te meten, maar de postcode van klanten geeft wel een goede indicatie.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>